ІНДОЄВРОПЕЙСЬКА ПОЕТИКА ТА АРХЕОЛОГІЯ

DOI: https://doi.org/10.17721/1728-2659.2022.31.09

Ключові слова: Індоєвропейська поетична мова, поховальний обряд, метод слів і речей, археологічна культура, міфологія, слов'янська фольклорна мова, грецька фольклорна мова, осетинська фольклора мова, латиська фольклора мова

Анотація

Здійснено спробу співвіднести особливості поховального обряду багатьох археологічних культур, які нині асоціюються з давніми індоєвропейцями (Маріупольська, Ямна, Катакомбна, Середньостогівська, Усатівська), та поетичні кліше й міфологічні мікротексти, реконструйовані для спільноіндоєвропейського періоду (індоєвропейська поетика). Унаслідок такого порівняння можна повніше інтерпретувати семантику окремих елементів поховального обряду, а також достовірніше ідентифікувати етнічний склад археологічних культур як носіїв індоєвропейських діалектів. Спочатку було складено список уже відомих у науковій літературі поетичних формул із давніх індоєвропейських традицій. Потім цей список було систематично класифіковано на тематичні групи: формули, пов'язані із сонячним культом, культом слави, культом коня тощо. Парадигматичні зв'язки (позитивна/негативна семантика) були виявлені в кожній із груп формул. Нарешті, було проведено кореляцію між окремими формулами й основними міфологічними мотивами індоєвропейців (наприклад, міф про близнюків, вбивство змія, першолюдину тощо). Було з'ясовано стабільні поєднання мотивів, які можна порівнювати в різних типах медій: вербальному та невербальному. Ці мотиви та їхні послідовності проаналізовано з погляду їх втілення в артефактах, тобто в ритуальній знаковій системі поховального обряду. Встановлено, що поєднання людських тіл, тварин і предметів поховального обряду багатьох археологічних культур має прямий корелят у виявлених індоєвропейських поетичних формулах: парні поховання можуть відображати мотив близнюків, наявність кам'яних сокир співвідноситься з мотивом боротьби зі змієм, поєднання залишків собаки / коня / бика з нез'ясованою семантикою в похованнях відображають близькість образів цих тварин у поетичних традиціях індоєвропейців, пов'язаних із культом близнюків (два собаки / коні / бики у латвійському й осетинському фольклорі).

Посилання

1. Bibikova, V.I. (1969). Do istoriyi domestykatsiyi konya na Pivdennomu Skhodi Yevropy [Towards the domestication of horse in the South East of Europe]. Arheologia, Vyp. 22, S. 55–67. (In Ukr.).
2. Gamkrelidze, T., Ivanov, V. (1984). Indoevropejskij yazyk i indoevropejcy [The Indo-European language and Indo-European languages]. Tbilisi: Izdatel'stvo Tbilisskogo universiteta, 1984. (In Ukr.).
3. Zaliznyak, L. (2019). Istoriya ukrayins'koyi indoyevropeyistyky [History of Ukrainian archeology]. Arheologia, №2, S. 5–18. (In Ukr.).
4. Ivanov, V.V. (1980). Proiskhozhdenie drevnegrecheskikh ehpicheskikh formul i metricheskikh skhem tekstov [Origin of Ancient Greek epic formulas and metrical schemes of the texts]. Struktura teksta [otv. red. T.V. Civ'yan]. Moskva: Nauka. S. 59–80. (In Rus.).
5. Ivanova, S. (2001). Social'naya struktura naseleniya yamnoj kul'tury Severo-Zapadnogo Prichernomor'ya [Social structure of the population of Yamna culture of the Northern shore of Black Sea]. Monografiya. Odessa: Druk. (In Rus.).
6. Ivanova, S. (2021). Naydavnishi kurhany yak znakova systema [The oldest kurhans as a sign system]. Arheologia, №1, s. 17-28. (In Ukr.).
7. Loya, YA. (1946). Latyshsko-russkij slovar' [Latvian-Russian dictionary]. Moskva: OGIZ. (In Rus and Latvian).
8. Lukinova, T.B. (1983). Iz sposterezhen' nad semantykoyu slov'yans'kykh s-osnov [From the observations concerning the semantics of Slavic sstems]. Movoznavstvo, №6, s. 51–56. (In Ukr.).
9. Manzura, I.V. (1997). Arkheologiya osnovnogo mifa [Archeology of the main myth]. Stratum: Struktury i katastrofy, Sankt-Peteburg: Nestor-Istoriya, s. 26-46. (In Rus.).
10. Mel'nychuk, O. S. (1983–2012). Etymolohichnyy slovnyk ukrayins'koyi movy [Etymological dictionary of the Ukrainian language] T. 1–6. Kyyiv. (In Ukr.).
11. Nad', G. (2002) Grecheskaya mifologiya i poetika[Greek mythology and poetics]. Moskva: Progress. (In Rus.).
12. Nazarov, N. (2017). Sledy indoevropejskogo bliznechnogo mifa v formulakh balto-slavyanskikh pesen [Trace of Indo-European twin myth in the formulas of Baltic and Slavic songs]]. Scando-Slavica, Vol. 62 (2). Doi: 10.1080/00806765.2017.1390923 (In Rus.).
13. Nazarov, N. (2015). Indoevropejskoe proiskhozhdenie poehticheskogo yazyka "Slova o polku Igoreve": grammaticheskie svidetel'stva [IndoEuropean origins of the poetic language of the Slovo o polku Igoreve: Grammatical evidence]. Studia Slavica Hung, Vol. 60 /1, c. 151-166. DOI: 10.1556/060.2015.60.1.14 (In Rus.).
14. Patokova, E.F. (1979). Usatovskie poseleniya i mogil'niki [Usatovo settlements and tombs]. Kiev: Naukova dumka. (In Rus.).
15. Pokhishchenie byka iz Kual'nge [Táin Bó Cúailnge] (1985) Izd. podgot. T. Mikhajlova, S. Shkunaev. Moskva: Nauka. (In Rus.).
16. Pustovalov, S. (2015). Etnosotsial'na kharakterystyka yamnokatakombnoho suspil'stva Pivnichnoho Prychornomor'ya [Ethnic and social characteristic of the Yamna and Catacomb cultres' societies of the Northern Black Sea coast] spetsial'nist' 07.00.05 – etnolohiya Dysertatsiya na zdobuttya naukovoho stupenya doktora istorychnykh nauk. Kyyiv. (In Ukr.).
17. Pustovalov, C. (2006).Obrâdi perehodu ta katakombnij pohovalʹnij ritual [Rites of passage and catacomb funeral ritual]. Naukovì zapiski NaUKMA. T. 49 : Teoria ta istoria kultury. S. 62–67. (In Ukr.).
18. Russkie geroicheskie skazki Sibiri [Russian heroic fairy talse of Siberia] (1980). Sost. R. I. Matveeva. Novosibirsk: Nauka. (In Rus.).
19. Sotnikova, S. (2019). Yunosheskie pogrebeniya s oruzhiev i ukrasheniyami: problema interpretacii (po materialam pamyatnikov sintashtinskogo i petrovskogo tipa). [Adolescent tombs with weapon and jewelry] Drevnosti Vostochnoj Evropy, Central'noj Azii i Yuzhnoj Sibiri v kontekste svyazej i vzaimodejstvij v evrazijskom kul'turnom prostranstve (novye dannye i koncepcii). T. 2. Sankt-Peterburg: IIMK RAN, s. 229-231. (In Rus.).
20. Telegin, D. (1991). Neoliticheskie mogil'niki mariupol'skogo tipa [Neolithic tombs of Mariupol type]. Kiev: Naukova dumka. (In Rus.).
21. Telehin, D. Ya. (1970). Osnovni rysy ta khronolohiya seredn'ostohivs'koyi kul'tury [The main features and chronology of Seredniy Stig cultures]. Arheologia, №23, s. 3-22 (In Ukr.).
22. Telehin, D.Ya. (1973). Seredn'ostohivs'ka kul'tura epokhy midi [Seredniy Stig Chalcolithic cultures]. Kyyiv: Naukova dumka. (In Ukr.).
23. Toporov, V. (2012). Pindar i Rigveda [Pindar and Rigveda]. Moskva: RGGU. (In Rus.).
24. Khamicaeva, T. (1992). Pamyatniki narodnogo tvorchestva osetin [The monuments of the folkore of the Ossets]. Vladikavkaz: Ir. T. 1. Trudovaya i obryadovaya poehziy. (In Rus. and Ossetic).
25. Chernyshova, T. [Pol'ovyy zapys rumeys'koyi kazky "Aykhulakh"] [Field recording of rumean (Azov Greek) folk tale Aykhylakh] Instytut rukopysu Natsional'noyi biblioteky imeni V. Vernads'koho. F. 364. №893, ark. 6–8 zv. (In Rumean / Azov Greek).
26. Shrade,r O. (2016). Indoevropejcy [The Indoeuropeans]. Moskva: Editorial URSS. (In Rus.).
27. Haarmann, H. (2012). Die Indoeuropäer: Herkinft, Sprachen, Kulturen. [s.l.]: c. H. Beck.
28. Lord, B. A. (2000). The Singer of Tales. New York: Athenaeum, 2000. 307 p.
29. Mallory, J., Adams, D. (2013). Oxford Introduction to Proto-IndoEuropean and the Proto-Indo-European World. E-book.
30. Nazarov, N. A. (2021a). Reconstruction of the common Slavic thesaurus of epic poetic formulas: the corpus approach. New Philology 2(81), С. 24–31. p. 99–108 https://doi.org/10.26661/2414-1135-2021-81-2-3
31. Nazarov N. (2021b). Selected entries from the etymological dictionary of common Slavic poetic formulas against the Indo-European background/. Contemporary Studies in Foreign Philology, Vol. 19, No. 1 https://doi.org/10.32782/2617-3921.2021.19.99-108
32. [Pokorny J.], Slocum J. (sine anno) Indo-European Lexicon. https://lrc. la.utexas.edu/lex
33. Polomé, E. C. (1997). "Indo-European Religion." In Historical, IndoEuropean, and Lexicographical Studies: A Festschrift for Ladislav Zgusta on the Occasion of his 70th Birthday, ed. H. H. Hock, Berlin/New York: Mouton de Gruyter. 129–145.
34. Schmitt, R. (1967). Dichtung und Dichtersprache in indogermanischer Zeit. Wiesbaden: Otto Harrassowitz.
35. Švābe, A. et all. (1956). Latviešu tautas dziesmas, (Chansons populaires lettonnes). Том XI. Arveds Švābe, Kārlis Straubergs, Edīte Hauzenberga-Šturma. Copenhagen: Imanta, l. 329–435/
36. Ward, D. (1968). The Divine Twins: An Indo-European Myth in Germanic Tradition. Berkeley; Los Angeles: University of California Press.
37. Watkins, C. (1995) How to kill a dragon. New York; Oxford: Oxford University Press.
38. West, M. L. (2007). Indo-European poetry and myth. Oxford: Oxford University Press.
Опубліковано
2022-07-22
Як цитувати
Назаров, Н. (2022). ІНДОЄВРОПЕЙСЬКА ПОЕТИКА ТА АРХЕОЛОГІЯ: DOI: https://doi.org/10.17721/1728-2659.2022.31.09. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Літературознавство. Мовознавство. Фольклористика, (1(31), 43-50. вилучено із https://philology-journal.com/index.php/journal/article/view/57