МІФОЛОГІЧНІ ОБРАЗИ В ЛАТИНСЬКОМОВНІЙ ПОЕЗІЇ УКРАЇНСЬКОГО БАРОКО

DOI: https://doi.org/10.17721/1728-2659.2022.31.08

Ключові слова: українське бароко, панегірик, епіграма, елегія, міфологічний образ

Анотація

Розглянуто особливості використання міфологічних образів у латинськомовній поезії епохи бароко в Україні. Цей період був позначений міжкультурними зв'язками України та Західної Європи й розвитком української барокової поезії, написаної латинською мовою. Приділено увагу дослідженню поетичних творів Феофана Прокоповича, Григорія Вишневського та Іларіона Ярошевицького, які зберігаються у друкованих виданнях ("Elegia paraenetica", "Epinikion", "Elegia Alexii", "Comparatio vitae monasticae", "Descriptiuncula Kijowiae", "Possesoris horum librorum luctuosum vale") і рукописах ("Iter laureatum", "Cupido seu amor alatus"). Проаналізовано різножанрові поетичні твор: панегірик, елегія, епіграма, лірична поема. Звернення до античної спадщини визначено як суттєву й необхідну рису, притаманну бароковому стилю. Висловлено думку про те, що поет віддає перевагу тому чи іншому міфологічному образу у власній авторській інтерпретації. Аналіз поетичних текстів виявив, що найбільш продуктивними з художнього погляду авторів були міфологічні образи, що відповідають за: 1) мистецтво (Аполлон із музами, крилатий кінь Пегас); 2) військове мистецтво (Марс); 3) святкування (Вакх, Гіменей); 4) кохання (Венера, Купідон, Кіприда); 5) природні явища (Аврора, Люцифер, Фосфор, Титан, Зефір, Фетіда). Досліджено, що для українських поетів епохи бароко було характерне явище контамінації двох світоглядних систем, яке втілювалося в химерному поєднанні християнського й античного елементів у літературному творі. Було встановлено, що латинськомовні українські поети повністю наслідували літературні традиції класичної теорії віршування, які стосувалися форми твору та його сюжетного наповнення.

Посилання

1. Cedrus Apollinis pharetrali Rossiaco Orpheo ob bicornem exstruendam cytharam bino poēseos et rhetorices stylo instructam ad concessum pennis gloriae mentibus ac montibus instans in bicolli Kijovo-Mohyleano Parnasso erecta et ad fluvium Borysthenem pegaseis fontibus irrigata anno 1702. The Department of Manuscripts: National Library of Ukraine Named after Vernadsky. (In Lat.).
2. Makarov А. (1994). The Light of the Ukrainian Baroque. Кyiv: Art. (In Ukr.).
3. Procopowič Th. (1744). Illustrissimi ac reverendissimi Theopani Procopowič Miscellanea sacra, variis temporibus edita, nunc primum collata publicoque edita. Vratislaviae. (In Lat.)
4. Procopowič Th. (1743). Lucubrationes illustrissimi ac reverendissimi Theophani Procopowič quae (praeter unam narrationem) iam poëmata, lam epistolas, iam orationes in se comprehendunt. Nunc primum in unum corpus collatae et in publicam lucern editae. Vratislaviae. (In Lat.)
5. Wißniowski G. (1604). Iter laureatum : [Panegyric to Joseph Krokowsky]. The Deaprtment of the Rare Editions: National Library of Ukraine Named after Vernadsky. (In Lat.)
6. Wölfflin H. (2004). Renaissance and Baroque. [trans. By Lundberg E.]. Saint Petersburgh: Azbuka-classica. (In Rus.)
Опубліковано
2022-07-22
Як цитувати
Миронова, В., & Ластовець, М. (2022). МІФОЛОГІЧНІ ОБРАЗИ В ЛАТИНСЬКОМОВНІЙ ПОЕЗІЇ УКРАЇНСЬКОГО БАРОКО: DOI: https://doi.org/10.17721/1728-2659.2022.31.08. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Літературознавство. Мовознавство. Фольклористика, (1(31), 40-42. вилучено із https://philology-journal.com/index.php/journal/article/view/56