ГЕНДЕРНА ТА ВІКОВА СУБ'ЄКТНІСТЬ ФОЛЬКЛОРНОГО ТЕКСТОТВОРЕННЯ: ДО ПРОБЛЕМИ ЖАНРОВОГО ПАРАМЕТРУВАННЯ
DOI: https://doi.org/10.17721/1728-2659.2022.32.04
Анотація
Присвячено вивченню гендерної та вікової суб'єктності як ідентифікатора жанрового параметрування в межах святочно-ігрового текстового простору українського фольклору. Ураховуючи попередні теоретичні напрацювання з проблематики, авторки статті долучають до фольклористичного дискурсу маловідомі дані, які увиразнюють умови переходу обрядового фольклору в царину ігрових культурних практик. У межах статті об'єктивується трирівнева ініціальна структура А. ван Геннепа, а аналіз обрядового фольклору українців доводить, що входження у святочний період, його кульмінація та повернення у профанний буттєвий хронотоп регламентує певний обрядовий комплекс, з увиразненою поведінковою стереотипією актантів обрядових практик. Авторки також зауважують на природі жанрових модифікацій, спричинених часовими змінами функціональної парадигматики, десакралізацією традиційних смислів, відступом від гендерних і віковихстандартів щодо ретрансляторів тексту, наслідком чого є зміна жанру фольклорного тексту. Дослідниці констатують тенденцію до зміщення значного масиву обрядових практик і календарного, і буттєвого фольклору в зону активності дитячої ігрової суб'єктності; тенденцію до поступової втрати початкової сакральної функції синкретичного тексту, відступу від гендерних і вікових стандартів актантів обрядових практик, невибіркового ставлення до часопросторових параметрів актуалізації обрядового тексту; симулякризація обрядового реманенту. Наявність цих ознак дозволяє авторкам праці констатувати перехід: обряд / ритуал → гра. Авторки активно застосовують терміносполуку "святочно-ігровий текстовий простір українського фольклору", оскільки обстоюють широке предметне поле фольклористики як базової галузі гуманітарних знань, як особливої динамічної художньої системи, конститутивними категоріями якої є: суб'єктність етносу, соціуму, індивіда; семіотика змісту; трансмісія традиційного смислу; наративність тексту.
Посилання
2. Vinogradova, L. (1982). Zimnyaya kalendarnaya poeziya zapadnyih i vostochnyih slavyan. Genezis i tipologiya kolyadovaniya [Winter calendar poetry of Western and Eastern Slavs. Genesis and typology of caroling]. Moskva: Nauka. (In Russ.).
3. Gadamer, H.-G. (1988). Istina i metod: Osnovyi filosofskoy germenevtiki [Truth and Method: Fundamentals of Philosophical Hermeneutics]. Moskva: Progress. (In Russ.).
4. Heizinha, Y. (1994). Homo Ludens. Kyiv: Osnovy. (In Ukr.).
5. Grinchenko, B. (1895). Etnograficheskie materialyi, sobrannyie v Chernigovskoy i sosednih s ney guberniyah [Ethnographic materials, collected in Chernigov and neighboring provinces]. Stories, fairy tales, legends, proverbs etc. Issue I. Chernigov: TipografIya gubernskago zemstva. (In Russ.).
6. Eliade, M. (2001). Mefistofel i Androhin [Mephistopheles and Androgуn]. Kyiv: Osnovy. (In Ukr.).
7. Zahlada, N. (1929). Pobut selianskoi dytyny: materialy do monohrafii s. Starosillia [Life of a peasant child: materials to the monograph of the village Starosillya.]. Materials for ethnology. Volume 1. Kyiv: Vseukrainska akademiia nauk. Muzei antropolohii ta etnolohii im. Khv. Vovka. (In Ukr.).
8. Iordanskiy, V (1982). Haos i garmoniya [Chaos and harmony]. Moskva: Nauka. (In Russ.).
9. Le Goff, J. (1992). Tsivilizatsiya srednevekovogo Zapada [Civilization of the Medieval West]. Moskva: Progress, Progress-Academy, 1992. (In Russ.).
10. Shchehelskyi, V. V. (2015). Ihrovyi folklor Podillia: rehionalna svoieridnist ta natsionalna tradytsiia [Game folklore of Podillya: regional peculiarity and national tradition]. Avtoref. dys. … kand. filol. nauk / Kyivskyi natsionalnyi universytet imeni Tarasa Shevchenka. Kyiv. (In Ukr.).